Nu da iama in sarmale. E perioada pancreatitelor!

Nu mai este mult şi intrăm în perioada răsfăţului alimentar.  Masa să fie masă, iar bucatele gustoase. Vedetele vor fi cârnaţii, sarmalele, tobă şi musai cozonacul. Întrebarea care se naşte este cum să mâncăm de sarbtori astfel încât să nu avem probleme tocmai în aceste zile frumoase.  Echilibrul este cuvântul cheie.  Showbizreport a stat de vorba cu specialistul în nutriţie, Şerban Damian. Iată ce trebuie să faci:
alimente-masa-craciun1 Nu da iama in sarmale. E perioada pancreatitelor! Nu da iama in sarmale. E perioada pancreatitelor!

10393670_861266460571003_3537747688705957071_n Nu da iama in sarmale. E perioada pancreatitelor! Nu da iama in sarmale. E perioada pancreatitelor!

1. Cum să combinăm alimentele de sărbători?

Nu există nişte reguli clare în această privinţa, aşa cum la modul general “combinarea” alimentelor este o noţiune fără fundament ştiinţific (de genul, nu combinăm carne cu cartofi…). Există o serie de preparate tradiţionale, care se consumă de sărbători, în funcţie de specificul zonei. Combinaţiile sunt de obicei complexe. În principiu, ar fi de preferat să ne limităm la un singur fel consistent, care conţine carne (mai ales dacă este grasă). Adică nu este o idee prea bună să manacam şi cârnaţi şi piftie şi sarmale şi friptură, la aceeaşi masă, pentru că asta presupune o cantitate mare de proteine şi grăsime. Completarea felului principal ar putea fi câteva aperitive uşoare şi un preparat din legume. De obicei, la mesele principale se adaugă băuturi alcoolice şi deşert, care înseamnă un aport suplimentar de energie din zaharuri şi pe care ar fi de preferat să se consume la o distanţă faţă de masă. Cum acest lucru nu prea se întâmplă, atunci cel puţin să se consume cantităţi mai reduse.

2. Cum adaptăm alimentaţia după perioada de post

Trecerea de la perioada de post la masă bogată de sărbători, înseamnă o avalanşă de proteine şi grăsimi de origine animală, completată de zaharuri simple din dulciuri şi eventual alcool. Desigur, această este versiunea “apocaliptică”, care ar trebui evitată, fiindcă înseamnă un stres serios la care supunem tubul digestiv, iar rezultatele se văd în numeroasele cazuri de indigestii, colecistite şi pancreatite cu care se confruntă medicii de la Urgenţe în această perioada. Această tranziţie de la regimul de post ar trebui făcută treptat, introducând cantităţi moderate de alimente de origine animală. Cantităţile mari sunt cele care pun probleme, nu alimentele în sine. Organismul nostru nu uită cum trebuie să digere o bucată de carne sau grăsimile săturate, însă va face mai greu faţă unor cantităţi mari. Combinaţia de alimente grase şi alcool este cea care declanşează majoritatea problemelor digestive.

16-meniru de craciun Nu da iama in sarmale. E perioada pancreatitelor! Nu da iama in sarmale. E perioada pancreatitelor!

 

3. Cum arată Top-ul celor 3 greşeli pe care le facem de sărbători ?

  • CANTITATEA  – Principala greşeală constă în cantitatea excesivă de alimente şi băuturi alcoolice consumate într-un interval scurt. Este adevărat că această perioada este una în care ne relaxăm, ne bucurăm, ne întâlnim cu familia şi prietenii, însă asta nu justifică excesele de niciun fel.
  • ALCOOL SI GRASIMI  – O altă greşeală este consumul de alcool şi grăsimi (în special săturate) în cantităţi mai, la aceeaşi masă, ceea ce înseamnă o stimulare excesivă a colecistului şi pancreasului, care este percepută că o agresiune de către organism, mai ales după o perioada de post.
  • DULCIURILE  – Dulciurile în cantităţi mari reprezintă o altă problema, prin aportul mare de energie pe care acestea le aduc în corp – cozonacul are peste 300 kcal la 100 g, iar dacă mai adăugăm şi un pahar de vin, deja am acoperit un sfert din necesarul zilnic de energie.

dscn3380+r4+4 Nu da iama in sarmale. E perioada pancreatitelor! Nu da iama in sarmale. E perioada pancreatitelor!

4. Ce aţi schimba din meniul clasic românesc?

Nu aş schimbă nimic. Tradiţiile au farmecul lor şi e bine să le păstrăm şi să le transmitem mai departe. Aş schimbă percepţia oamenilor asupra meselor de sărbători, care sunt privite de multe ori că ocazii de îmbuibare fără limita şi fără măsură. Dacă ne mulţumim cu cantităţi rezonabile din preparatele care ne fac plăcere, putem trece peste sărbători fără urmări neplăcute. Nu este normal că după câteva zile de sărbătoare să se acumuleze rapid câteva kilograme de greutate corporală. Nimic nu scuză genul acesta de lăcomie. Chiar dacă anumite preparate sunt specifice sărbătorilor, trebuie să ne gândim că le putem mânca oricând pe durata anului dacă chiar vrem acest lucru, deci nu trebuie să abuzăm acum.

5. Ce mănâncă de sărbători un specialist în nutriţie?

O salată verde şi un pahar de apă plata cu lămâie :) Evident, glumesc. Mănânc cu plăcere aproape toate preparatele tradiţionale, dar sunt atent la cantităţi. Nu îmi place prea mult carnea de porc, dar nu refuz nişte sarmale bune, un cozonac proaspăt şi un vin roşu de calitate. Pe lângă faptul că sunt atent la cantităţi, completez mesele cu legume proaspete sau murate, care au avantajul că favorizează digestia şi aduc mult mai puţine calorii decât alte alimente. Îmi plac mult dulciurile şi aici trebuie să îmi impun limite serioase, dar de obicei reuşesc să depăşesc cu succes tentaţiile.

Dr. Şerban Damian, specialist nutriţie sportivă (Centrul Superfit, www.superfit.ro)

Foto: amelie.ro/ fondante.ro/ bucatareselevesele.ro

 

loading...

Comentarii

Siteul showbizreport.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptare a politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES.