Efectul Barbie: De ce femeile se urasc cand se uita in oglinda

Aţi auzit de Efectul Barbie? Trei psihologi britanici au studiat efectul pe care păpuşile Barbie şi reclamele în care apar top-modele îl au asupra fetiţelor cu vârste între 5 şi 8 ani. Iar concluziile sunt cu adevărat incredibile, de-a dreptul şocante.

“Consecintele faptului ca din toate vitrinele, ecranele si revistele ne privesc femei cu forme departe de proportiile naturale nu sunt o noutate: autodispretuirea in fata acestei presiuni estetice vine la pachet cu o crestere uriasa a operatiilor estetice, astfel incat, astazi, peste 40% dintre adolescentele britanice se gandesc sa-si faca un “upgrade” chirurgical”, afirmă jurnalistul britanic Mary Ann Sieghart.Efectul Barbie Efectul Barbie: De ce femeile se urasc cand se uita in oglinda

Ea se intreaba ce putem face pentru a reveni la o relatie mai sanatoasa cu propriile corpuri si pune din nou accentul pe importanta aparitiei in media a unor forme si marimi cat mai diferite.

Trebuie spus din capul locului ca, daca Barbie ar fi o femeie adevarata, talia ei ar fi cu 39% mai subtire decat a unei paciente anorexice, ceea ce nu i-ar permite nici macar sa aiba menstruatie.

Daca punem la socoteala si dimensiunile generoase ale sanilor, am afla ca sansa ca o femeie normala sa obtina aceste proportii ar fi de 1 la 100.000. In aceste conditii, fetitele care s-au jucat cu aceste papusi au devenit imediat nemultumite de propriile corpuri, dorindu-si foarte curand sa slabeasca, spre deosebire de cele care s-au jucat cu papusi ale caror proportii se apropie de cele naturale.

Desigur, in fata acestor rezultate, nu mai e de mirare ca in multe tari occidentale, Efectul Barbie face ca varsta medie la care o fetita incepe sa tina dieta este de 8 ani.

Nici la varste mai inaintate nemultumirea fata de propriul aspect nu dispare, ba chiar se accentueaza in randul femeilor, iar potrivit unei cercetari americane, femeilor mature le ia intre 1 si 3 minute sa se simta prost cu dimensiunile lor dupa ce urmaresc o reclama in care apar fotomodele “standard”.

Pe de alta parte, femeile care au urmarit reclame in care au fost prezentate doar produsele, fara modele, n-au suferit nicio modificare a starii de spirit. Efectul Barbie nu este alimentat doar prin modelarea din ce in ce mai nerealista a formelor feminine in randurile fotomodelelor, ci si prin alimentarea cu siluete artificiale in vitrinele magazinelor.

In Marea Britanie, de pilda, manechinele folosite de magazine sunt mai inalte decat femeile obisnuite cu circa 15 cm. Citeste mai mult despre Efectul Barbie: De ce femeile se urasc atunci cand se privesc in oglinda pe Think Outside the Box.

loading...

Comentarii

Siteul showbizreport.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptare a politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES.